W ostatnim czasie przybywa dotowanych przez władze regionu połączeń autobusowych. Podróżujący na liniach utrzymywanych na ryzyko biznesowe przewoźników muszą liczyć się natomiast z cięciami w ofercie. Pakiet ograniczeń wprowadziła w tym roku mająca istotną pozycję w rejonie Łodzi firma Kasz-Bus.
W grudniu 2024 r. i na początku stycznia samorząd województwa łódzkiego uruchomił trzy nowe linie autobusowej komunikacji regionalnej. Dwie z nich to połączenia dowozowe ŁKA, jedna jest utrzymywana dzięki dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Tym samym dodatkowe zlecenia uzyskały PKS-y ze Skierniewic (dla ŁKA) i Sieradza (bezpośrednio dla UMWŁ). Wzrost kosztów utrudnia działalność komercyjną
Nie oznacza to jednak, że w tym czasie poprawiła się sytuacja wszystkich pasażerów autobusów regionalnych. Pakiet cięć wprowadził wraz z początkiem roku przewoźnik Kasz-Bus, który ma silną pozycję zwłaszcza na trasach dojazdowych do Łodzi i w dużej mierze wypełnił lukę po zlikwidowanych liniach PKS Łódź. – Wzrost kosztów utrzymania każdego kursu od paliwa przez serwisowanie pojazdów aż po inne opłaty operacyjne sprawia, że dalsze funkcjonowanie niektórych linii w dotychczasowym kształcie staje się nieopłacalne – tłumaczy firma.
Stwierdza ona, że podjęła decyzję o rezygnacji z utrzymywania wybranych kursów, by zapewnić ciągłość funkcjonowania wszystkich tras bez likwidacji całych linii. – Komfort oraz możliwość swobodnego dojazdu do pracy, szkoły i powrotu do domu jest dla nas priorytetem – zapewnia przewoźnik. Zachęca on też lokalne samorządy do dotowania połączeń, wskazując tu na przykład współpracy Kasz-Busa z gminami Brójce, Koluszki i Tuszyn, co zapobiegło redukcji oferty i pozwoliło na otwarcie nowych tras.
Do Głowna dociera także ŁKA
Z rozkładu jazdy wypadły wybrane kursy na liniach z Łodzi do Głowna i z Łowicza do Głowna. Po miesiącu oferta została ponownie zredukowana. Równocześnie 1 stycznia przewoźnik rozpoczął obsługę gminnych połączeń z Tuszyna przez Starową Górę do Łodzi oraz z Kotlin do Posady. W lutym ostatnie ze wskazanych połączeń wydłużono do Łodzi.
Najnowsze zmiany wpisują się w aktualny trend. Przewoźnicy coraz częściej koncentrują się bowiem na obsłudze połączeń dotowanych przez samorządy. W rejonach o ich mniejszej aktywności w tym zakresie oferta przewozowa ubożeje. Należy jednak podkreślić, że z Głowna do Łowicza i Łodzi kursują pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, redukcja liczby kursów autobusowych dotyka więc przede wszystkim mieszkańców mniejszych miejscowości na tych trasach, a nie stosunkowo dużego miasta leżącego na obrzeżach aglomeracji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.